Projekt MATCH to unikalna inicjatywa Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, realizowana od 2021 roku we współpracy z Urzędem Miasta Lublin i Wydziałem Artystycznym UMCS. Jego celem jest łączenie studentów kierunku Projektowanie wnętrz oraz Architektury z realnymi zleceniami od firm, instytucji i organizacji działających w Lublinie i regionie.
MATCH wspiera jednocześnie:
- rozwój lokalnego sektora kreatywnego,
- kompetencje młodych projektantów,
- współpracę uczelni z biznesem i instytucjami,
- atrakcyjność przestrzeni publicznych i komercyjnych w Lublinie.
Do tej pory powstało osiem zrealizowanych projektów, a kolejne są w trakcie realizacji.
Projekty zrealizowane w ramach MATCH
2021/2022
„IKEA po lubelsku”
W ramach obchodów 5-lecia istnienia sklepu IKEA w Lublinie studenci wykonali upcycling mebli przekazanych przez IKEA. Projekt zakładał indywidualizację klasycznych modeli poprzez zastosowanie lubelskich motywów ludowych. Działaniom poddano m.in. szafy, komody, sofy, lampy i fotele, które były prezentowane na wystawach w SKENDE, Targach Lublin i WSPA.
Napisali o nas: https://plndesign.pl/aktualnosci/meble-ikea-w-ludowej-odslonie-czyli-ikea-po-lubelsku/



Fot. Gospodarczy Lublin
„Inaczej” projekt tablicy informacyjnej dla SKENDE
Dla SKENDE – przestrzeni sklepowej o silnym zapleczu pracowniczym – studenci zaprojektowali analogową, wielofunkcyjną tablicę ułatwiającą komunikację wewnętrzną.



2022/2023
Projekt przestrzeni wspólnej w biurowcu Orange w Lublinie
Studenci, pracując w grupach, wykonali kilka koncepcji projektowych do wyboru dla inwestora, z których jedna została wybrana do realizacji. Do współpracy przystąpili również studenci Wydziału Artystycznego UMCS pod kierunkiem Michała Ćwieka, tworząc spersonalizowane tapety ścienne z motywem lubelskim.



Muzeum Czechowicza
Projekt dotyczył zagospodarowania dziedzińca zabytkowej kamienicy na Starym Mieście w Lublinie, w której siedzibę ma Muzeum Józefa Czechowicza. Przestrzeń przeznaczoną na cele rekreacyjne i wystawiennicze wpisano w zabytkowy charakter wnętrza urbanistycznego.



Fot. Gospodarczy Lublin
2023/2024
Przestrzeń wspólna w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Lublinie
Projekt dla młodzieży, która brała czynny udział w procesie przedprojektowym. Pierwszym etapem były warsztaty, podczas których uczniowie przedstawili swoje potrzeby i marzenia. Studenci wraz z uczniami Liceum Sztuk Plastycznych im. C. K. Norwida zaprojektowali przestrzeń, którą wyposażyła IKEA.



Sala konferencyjna w Medisept
Projekt dla lubelskiego potentata w branży dezynfekcyjnej. W nowoczesnym budynku firmy pojawiła się potrzeba zaprojektowania wielofunkcyjnej przestrzeni konferencyjnej o dobrej akustyce i angażującym wystroju. Zaakceptowany przez zleceniodawcę projekt studencki jest w trakcie realizacji.



Port Lotniczy Lublin
Ciekawa możliwość pracy na rzecz lotniska, które obsługuje rocznie ponad 400 tys. pasażerów, w tym dzieci i osoby o szczególnych wymaganiach. To właśnie dla nich powstał projekt strefy zabawy i lounge roomu z zewnętrznym ogrodem.



2024/2025
Sala konferencyjna i recepcja dla Agram S.A.
Projekt w realizacji.



Fot. Lublin przedsiębiorczy i kreatywny
Sala konferencyjna firmy Ball
Projekt w realizacji.



Fot. Lublin przedsiębiorczy i kreatywny
2025/2026
Agram S.A.
Projekt w realizacji.



Fot. Lublin przedsiębiorczy i kreatywny
Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Camino
Projekt w realizacji.



Fot. Lublin przedsiębiorczy i kreatywny
Kto robi MATCH?
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji realizuje Projekt MATCH od 2021 roku we współpracy z Urzędem Miasta Lublina i Wydziałem Artystycznym UMCS. Nasi studenci Projektowania wnętrz i Architektury zrealizowali w tym czasie osiem projektów na zamówienie różnych podmiotów zewnętrznych. Projektowanie dwóch kolejnych przestrzeni trwa w bieżącym roku akademickim.
Dlaczego istnieje MATCH?
„Współpraca uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym powinna opierać się na synergii, która generować będzie korzyści dla każdej ze stron zaangażowanej w ten proces. Relacje pomiędzy uczelniami wyższymi, samorządem i biznesem często określa się mianem modelu wzajemnego oddziaływania pól potrójnej helisy. W ramach tej koncepcji podmioty współpracują ze sobą, wchodzą w interakcje, oddziałują na siebie, koegzystują, a ich interesy wzajemnie się przenikają.” – napisał Jacek Lis, kanclerz WSPA, w swoim artykule analizującym MATCH narzędziami naukowymi.
Projekt ma na celu wspieranie rozwoju zawodowego studentów, wprowadzanie ich w realia rynku pracy projektanta wnętrz oraz rozwój kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia.
Jakie są korzyści z projektu MATCH?
Projekt MATCH to działanie przynoszące wymierne korzyści wszystkim uczestnikom.
Młodzi projektanci mają okazję rozwijać warsztat zawodowy w realiach rynkowych, zdobywając tym samym przewagę nad konkurencją.
Urząd Miasta Lublin wypełnia statutowe założenia strategii rozwoju, wspierając wchodzenie młodych na rynek pracy, przeciwdziałając bezrobociu i generując rozwój gospodarczy miasta.
Zleceniodawca natomiast zyskuje pełnowartościowy projekt wnętrza, gotowy do realizacji.
Korzyści dla studentów biorących udział w MATCH
Podmiotem projektu MATCH są studenci, którzy są w ten sposób wprowadzani w realne zadania zawodowe. Pod kierunkiem swoich wykładowców, w ramach zajęć dydaktycznych, przechodzą cały proces projektowy: od pierwszych rozmów ze zleceniodawcą, poznania jego potrzeb i oczekiwań, przez inwentaryzację i analizę przestrzeni, stworzenie koncepcji kreatywnej, dobór i zaprojektowanie rozwiązań technicznych, aż po prezentację i odbiór projektu.
Większość projektów doczekało się realizacji, np.:
– sala konferencyjna w Medisept,
– przestrzeń rekreacyjna w Orange,
– przestrzeń dla młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
Międzyuczelniana współpraca młodych projektantów wnętrz i artystów z Wydziału Artystycznego UMCS gwarantuje obecność sztuki w projektowanych przestrzeniach.
Jak przebiega projekt MATCH?
Koordynator projektu – Urząd Miasta Lublin – zbiera oferty współpracy od firm, przedsiębiorstw i placówek publicznych. Organizowane są spotkania w miejscu, dla którego ma powstać projekt. Zleceniodawca przedstawia swoje potrzeby i prezentuje przestrzeń.
Proces projektowy obejmuje kolejne etapy:
- inwentaryzację,
- koncepcję projektową,
- projekt techniczny,
- wizualizacje,
- dobór materiałów,
- kosztorys.
Finałem jest prezentacja projektu przed zleceniodawcą i jego akceptacja do realizacji.
Cały proces projektowy, który trwa zazwyczaj cały semestr, jest prowadzony i nadzorowany przez wykładowców – wysokiej klasy specjalistów i praktyków:
- mgr inż. arch. Magdalena Znamierowska, MAGU Pracownia Projektowa
- mgr inż. arch. Robert Kępa, Skim Studio
- mgr Eliasz Gola, MOCNO Studio
- dr Małgorzata Michalska-Nakonieczna, prof. WSPA, prorektor i dziekan kierunku Projektowanie wnętrz
Projekty obiektów artystycznych – autorskich tapet i grafik – prowadzi mgr Michał Ćwiek, Wydział Artystyczny UMCS, MOCNO Studio.
Nowy etap – MATCH Junior
Podczas projektowania dla SOSW po raz pierwszy do studentów dołączyli uczniowie szkoły średniej – Liceum Sztuk Plastycznych im. Cypriana Kamila Norwida w Lublinie. Wykonali projekty polichromii ściennej i współpracowali przy pracach projektowych, poznając sposób pracy projektanta wnętrz. Dzięki temu poznali jedną ze ścieżek rozwoju po ukończeniu szkoły średniej.

