fbpx
WSPA » Oferta studiów w WSPA » Szkolenia i kursy w 100% dostosowane do potrzeb naszych Klientów » Szkolenie Wsparcie dzieci-uchodźców w polskiej szkole
Kursy i szkolenia

Szkolenie Wsparcie dzieci-uchodźców w polskiej szkole

Dla kogo?

Szkolenie jest skierowane do nauczycieli, asystentów międzykulturowych, pedagogów pracujących z uczniami-uchodźcami, studentów na kierunku pedagogika wczesnoszkolna.

Cele szkolenia

  1. Zrozumienie specyfiki pracy z dziećmi-uchodźcami.
  2. Rozwój umiejętności komunikacji międzykulturowej i wsparcia psychologicznego.
  3. Poznanie metod integracji oraz narzędzi edukacyjnych dostosowanych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
  4. Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.

Korzyści ze szkolenia

  • Zrozumienie pracy z uczniami-uchodźcami – uczestnicy poznają specyfikę funkcjonowania dzieci-uchodźców w polskiej szkole.
  • Kompetencje międzykulturowe – szkolenie uczy skutecznej i empatycznej komunikacji z dziećmi oraz ich rodzinami z innych kręgów kulturowych.
  • Wsparcie psychologiczne – uczestnicy dowiedzą się, jak rozpoznawać objawy traumy i wspierać dzieci w trudnych emocjonalnie sytuacjach.
  • Integracja i adaptacja – szkolenie pokazuje, jak ułatwiać dzieciom-uchodźcom adaptację i wspierać relacje z polskimi rówieśnikami.
  • Narzędzia dydaktyczne i językowe – uczestnicy poznają metody pracy z dziećmi, które słabo znają język polski.
  • Współpraca i samoopieka – szkolenie wzmacnia umiejętności współpracy w zespole oraz uczy, jak dbać o swoje zdrowie psychiczne w pracy.
  • Wymiana doświadczeń – uczestnicy skorzystają z możliwości dzielenia się doświadczeniem i dobrymi praktykami w pracy z dziećmi migracyjnymi.

Metody dydaktyczne

  • Wykłady interaktywne
  • Warsztaty w małych grupach
  • Case studies
  • Symulacje i odgrywanie ról
  • Dyskusje moderowane

Program szkolenia

Dzień 1 (8 godzin dydaktycznych):

  1. Wprowadzenie
  • Przedstawienie celów i programu warsztatów.
  • Rundka wprowadzająca: zapoznanie się uczestników, oczekiwania uczestników, ich doświadczenia w pracy z uczniami-uchodźcami.
  • Krótkie omówienie sytuacji uchodźców w Polsce – kontekst społeczno-kulturowy.
  1. Wyzwania psychologiczne dzieci-uchodźców
  • Trauma wojenna i migracyjna – jak wpływa na funkcjonowanie dziecka w szkole?
  • Objawy stresu pourazowego (PTSD) u dzieci – na co zwracać uwagę?
  • Jak budować poczucie bezpieczeństwa w szkole? Praktyczne wskazówki.
  • Ćwiczenie: Analiza case studies – jak reagować w trudnych sytuacjach?
  1. Komunikacja międzykulturowa
  • Różnice kulturowe – jak wpływają na relacje w szkole?
  • Bariery językowe – strategie komunikacji z dziećmi o ograniczonej znajomości polskiego.
  • Jak unikać nieporozumień i budować zaufanie?
  • Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
  • Ćwiczenie: Symulacje rozmów z uczniem i rodzicem ucznia-uchodźcy.
  1. Metody integracji i adaptacji w szkole
  • Jak wspierać dziecko w nowym środowisku?
  • Rola asystenta międzykulturowego w procesie adaptacji.
  • Współpraca z polskimi uczniami – jak budować mosty, a nie bariery?
  • Ćwiczenie: Projektowanie działań integracyjnych (np. zajęcia zapoznawcze, gry międzykulturowe).

Dzień 2 (6 godzin dydaktycznych):

  1. Narzędzia edukacyjne i wsparcie językowe
  • Jak uczyć dziecko, które słabo zna język polski? Metody pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
  • Wykorzystanie multimediów, tłumaczy online i materiałów dwujęzycznych.
  • Współpraca z rodzicami – jak angażować rodziny w życie szkoły?
  • Ćwiczenie: Tworzenie scenariuszy lekcji z elementami wsparcia językowego.
  1. Współpraca w zespole i samoopieka
  • Jak współpracować z innymi nauczycielami, pedagogami i asystentami?
  • Syndrom wypalenia – jak dbać o siebie, pracując z dziećmi w trudnej sytuacji?
  • Sieci wsparcia – gdzie szukać pomocy (organizacje, fundacje, szkolenia)?
  • Ćwiczenie: Wypracowanie indywidualnych strategii radzenia sobie ze stresem.
  1. Podsumowanie i ewaluacja
  • Dyskusja: Jak wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce?
  • Ewaluacja warsztatów – ankieta lub burza mózgów.
  • Wręczenie certyfikatów uczestnictwa.

Wsparcie dzieci-uchodźców w polskiej szkole

Najważniejsze informacje

  • Zajęcia: stacjonarnie lub online (szkolenie w formie hybrydowej)
  • Termin szkolenia: 20 i 27 września 2025 r.
  • Czas trwania: 14 godzin dydaktycznych (2 dni)
  • Ilość uczestników w grupie: do 15-17 osób. Minimalna liczba uczestników szkolenia: 10 osób.
  • Cena szkolenia: 597 zł / 1 osoba*

* Szkolenie jest realizowane także w formie zamkniętej (do grupy pracowników konkretnego przedsiębiorstwa/instytucji). Warunki realizacji (termin, forma) są dostosowywane do potrzeb klienta. Cena szkolenia zamkniętego zależy od liczby uczestników oraz liczby wykupionych w ramach projektu szkoleniowego dni i tematów szkoleń.

W ramach szkolenia uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe, w tym listę przydatnych stron i organizacji wspierających uchodźców. Po szkoleniu uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający nabyte kompetencje.

Ucz się od praktyków

Skip to content