fbpx

„Zarządzanie w czasie kryzysu”

             

Projekt „Zarządzanie w czasie kryzysu”

Projekt był realizowany w okresie 01.01.2022 – 31.08.2023, w ramach Programu Edukacja, Komponent IV Współpraca instytucjonalna na rzecz poprawy jakości i dopasowania oferty edukacyjnej na wszystkich poziomach oraz we wszelkich formach (z wyłączeniem VET i zawodowego kształcenia ustawicznego).

Projekt był realizowany wspólnie przez WSPA w Lublinie oraz Bifröst University z Islandii.

Uzasadnienie

W dobie obecnej pandemii większość uczelni została zmuszona do zmiany sposobu funkcjonowania i pracy ze studentami. Zmiany te wymusiły poszukiwanie nowych rozwiązań usprawniających funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Każda z uczelni poradziła sobie w tej sytuacji na swój sposób.

Ważne jest aby w tym momencie, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania w zmienionych realiach, stworzyć pracownikom uczelni przestrzeń do tego, aby mogli wymienić się doświadczeniami, poglądami, pomysłami zastosowanymi w ich instytucjach, porównać skuteczność zastosowanych podejść i rozwiązań. Działania zaplanowane w ramach projektu mają służyć temu właśnie celowi.

Działania projektowe zakładały:

  • organizację 2 międzynarodowych konferencji dotyczących tematyki zarządzania uczelniami w sytuacjach kryzysowych
  • 4 wykłady otwarte realizowane online dotyczące tematyki metod i narzędzi zarządzania uczelnia i organizacji nauczania zdalnego
  • 2 wizyty szkoleniowe pracowników naukowych i administracyjnych Bifrost University w siedzibie WSPA, dedykowane dla kadry dydaktycznej i administracyjnej. celem wizyt będzie wymiana wiedzy i doświadczeń na temat różnych aspektów funkcjonowania uczelni w dobie pandemii
  • opracowanie modułu ”zarządzanie w sytuacjach kryzysowych” dla studentów kierunku Zarządzania II stopnia

Międzynarodowe konferencje

W ramach projektu zostały zorganizowane zorganizowanie 2 konferencje międzynarodowych. Konferencje odbywały się w Polsce i były transmitowane online.

Pierwsza konferencja miała miejsce 2.06.2022. Część uczestników oraz panelistów uczestniczyła w konferencji na miejscu (LCK w Lublinie), część uczestniczyła online, za pomocą platformy ZOOM. Konferencja została zorganizowana w formie paneli dyskusyjnych, w których wzięli udział pracownicy uczelni z różnych krajów (min Słowenia, Portugalia, Włochy, Ukraina).

  • I panel „Administracyjny aspekt zarządzania uczelnią w dobie kryzysu”
  • II panel „Reorganizacja procesu kształcenia w czasie kryzysu.
  • III panel „Student i jego potrzeby w czasie kryzysu”
  • IV panel „Umiędzynarodowienie uczelni w czasie kryzysu”.

Ponadto były także 2 wykłady „Czym jest kryzys i co oznacza dla uczelni” Dr Iwona Zakrzewska, prorektor ds. ogólnych WSPA oraz „Challenges in Teaching Mathematics in Distance Learning Programs” Prof Jón Freyr Jóhannsson, Bifrost.

W ramach działań pokonferencyjnych została wydane drukowana publikacja pt ” Wpływ kryzysu na zarządzanie uczelniami”, która została wydrukowana i rozesłana do różnych uczelni w Polsce.

Druga konferencja projektowa odbyła się 30.05.2023. Wydarzenie pt. „Zdalne zarządzanie edukacją – szanse i wyzwania” odbyło się w siedzibie WSPA w Lublinie i było transmitowane online za pośrednictwem MS Teams.

Podczas Konferencji omówiono następujące zagadnienia związane z różnymi aspektami zarządzania procesem zdalnej edukacji:

  1. Wyzwania związane z administracyjną organizacją funkcjonowania uczelni (obieg dokumentów, organizacja zajęć, komunikacja ze studentami i wykładowcami)
  2. Konieczność reorganizacji procesu kształcenia w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość
  3. Metody i narzędzia rozpoznawania i reagowania na potrzeby uczniów
  4. Sposoby realizacji międzynarodowych działań uczelni
  5. Największe wyzwania związane z zarządzaniem edukacją zdalną

Podczas ostatniego panelu dyskusyjnego „Czy kształcenie na odległość może zastąpić tradycyjne studia prowadzone na uczelni?” udział wzięli ´ przedstawiciele największych lubelskich uczelni (KUL, UMCS, Politechnika Lubelska)

Wykłady otwarte

W ramach projektu planowane było zorganizowanie cyklu 4 wykładów otwartych, których odbiorcami będą pracownicy uczelni europejskich (dydaktycznych i administracyjnych). Wykłady prowadzone online na platformach MS Teams oraz ZOOM. Dzięki temu więcej osób mogło w nich uczestniczyć.

Wykłady odbywały się w języku angielskim, dwa z nich zostały przeprowadzone przez eksperta z Islandii, dwa pozostałe przez eksperta z Polski. Wykłady Islandzkie zostały nagrane i zostaną udostępnione szerszemu gronu odbiorców.

Tematyka wykładów odnosiła się do wyzwań stojących przed uczelniami w związku z koniecznością dostosowania ich funkcjonowania do realiów pandemii. Dokładny temat wykładów został uzgodniony z prowadzącymi.

Wizyty szkoleniowe

Jako jedno z działań projektowych, zaplanowane zostało zorganizowanie dwóch wizyt szkoleniowych. W wizytach wzięli udział pracownicy (kadra dydaktyczna i administracyjna) obu uczelni partnerskich. Uczestnicy zostali wybrani przez władze tych uczelni.

1 wizyta została zaplanowana dla kadry dydaktycznej, druga dla kadry administracyjnej. Każda z wizyt trwała 5 dni, zaplanowana dla 3 osób.

Pierwsza wizyta – kadry administracyjnej odbyła się w dniach 22-26.05.2023 i wzięło w niej udział 3 osoby. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy kadrą administracyjna WSPA i Bofrost University. Dlatego też całość wizyty przebiegała w formie spotkań z pracownikami różnych działów (obsługa studentów, dziekanat, PUW, Biuro Karier).

Pracownicy WSPA prezentowali różne aspekty administracyjne dot funkcjonowania uczelni, natomiast goście dzielili się informacjami na temat tego jak wygląda to u nich. Goście spotkali się także z władzami WSPA oraz studentami z różnych kierunków (rozmawiali o różnych aspektach życia i studiowania na Islandii, udzielali wywiadów).

W dniach 12-16.06.2023 odbyła się wizyta kadry dydaktycznej. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy wykładowcami obydwu uczelni na temat różnych aspektów pracy ze studentami w trakcie i po pandemii, różnych aspektów, sposobów, technik, narzędzi do prowadzenia zajęć, różnych kwestii dotyczących pracy na uczelni. Większa cześć wizyty odbywała się w formie indywidualnych spotkań z wykładowcami WSPA. Wykładowcy  z Bifrost University przeprowadzili także 3 wykłady ze studentami WSPA.

Uczestnicy wizyt oprócz spotkań, warsztatów, wykładów na WSPA mieli również okazję zwiedzić Lublin.

Głównym rezultatem wizyt jest wzrost wiedzy pracowników obydwu uczelni na temat różnych aspektów pracy ze studentami. Obydwie strony deklarowały także wprowadzenie niektórych rozwiązań dyskutowanych podczas spotkań.

 

Moduł „zarządzanie w sytuacjach kryzysowych

Głównym efektem pracy intelektualnej, który pozostanie na stałe po zakończeniu projektu, jest 6 przedmiotów, tworzących nowy moduł opracowany dla zarządzania II stopnia w WSPA.

Moduł jest odpowiedzią na rozpoznanie potrzeb studentów zainteresowanych zagadnieniami związanymi z zarządzaniem kryzysowym. Dzięki modułowi oferta uczelni zostanie dostosowana do aktualnych wymagań rynku pracy.

Moduł składa się z 6 przedmiotów, po 20h każdy. Moduł skierowany do studentów kierunku Zarządzanie II stopnia, realizowanego na WSPA w Lublinie Moduł ma na celu przygotowanie studentów do zarządzania w różnych sytuacjach kryzysowych. Moduł był pilotażowo wdrażany na WSPA od semestru zimowego roku akademickiego 2022/2023.

Przedmioty

 

Projekt: „Zarządzanie w czasie kryzysu” korzysta z dofinansowania o wartości 65 518,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu „Zarządzanie w czasie kryzysu” jest dopasowanie oferty edukacyjnej oraz sposobu zarządzania procesem dydaktycznym na uczelni do zmieniających się realiów nauczania związanych z koniecznością funkcjonowania w sytuacji trwałego kryzysu. 

The project  „Management in time of crisis” benefits from a € 65,518.00 grant from Iceland, Liechtenstein and Norway under the EEA Grants. The aim of the project „Management in time of crisis” is to adjust the educational e-offer and the method of managing the didactic process at the university to the changing realities of teaching related to the need to function in a situation of a permanent crisis.

Więcej informacji znajduje się na stronie projektu https://wspaerasmus.wixsite.com/zarzadzan

Skip to content