fbpx

Projekt Internationally active – profesionally valuable

Projekt jest finansowany ze środków Programu Erasmus+, Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, Partnerstwa strategiczne, sektor Szkolnictwo Wyższe.

O PROJEKCIE

Umiędzynarodowienie jest jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed europejskim szkolnictwem wyższym. Pod tym pojęciem rozumiemy nie tylko podejmowanie studiów przez studentów zagranicznych w różnych krajach UE, ale także długo i krótkoterminowe zatrudnienie zagranicznej kadry naukowej, udział naukowców w międzynarodowych programach edukacyjno-badawczych, konferencjach, szkoleniach, wydawanie publikacji. artykuły w czasopismach internetowych, goszczące pracowników uczelni zagranicznych. Umiędzynarodowienie oznacza również zdobywanie i wymianę wiedzy i doświadczeń. Mobilność międzynarodowa i aktywność pracowników uczelni to jeden z priorytetów programu modernizacji szkolnictwa wyższego Komisji Europejskiej. Niski poziom umiędzynarodowienia kadry nauczycielskiej w wielu krajach UE jest dużym problemem.

Pracownicy naukowi zwykle angażują się w działania, które inicjują i które są częścią ich planów zawodowych. Jednak działania umiędzynarodowienia uczelni to także szereg działań prowadzonych na rzecz uczelni i poprawiających jej pozycję na arenie międzynarodowej – iz tymi działaniami pracownicy uczelni mają zwykle problem.

Głównym celem projektu jest zwiększenie zainteresowania pracowników europejskich uczelni uczestniczeniem w międzynarodowych działaniach realizowanych przez ich uczelnie poprzez opracowanie zestawu narzędzi i wytycznych dedykowanych kadrze uczelni.

Materiały opracowane w ramach projektu będą z jednej strony kierowane do władz uczelni – udzielając im realnych i praktycznych wskazówek, jak motywować pracowników, z drugiej zaś materiały będą dedykowane pracownikom – pomagając im pokonywać bariery utrudniające im udział w uniwersytety międzynarodowe. Treść opracowanych materiałów będzie oparta na badaniach prowadzonych wśród pracowników uczelni – tym samym będą one oparte na informacjach uzyskanych bezpośrednio od osób, których projekt będzie dotyczył, a tym samym będą miały realną wartość praktyczną, która przyczyni się do ich efektywności.

Realizacja projektu pomoże z jednej strony zidentyfikować przyczyny zaistniałej sytuacji, z drugiej wypracować narzędzia, które pozwolą na lepszą i skuteczniejszą motywację naukowców do udziału w działaniach międzynarodowych prowadzonych w imieniu i na poszczególnych uczelniach.

Planujemy, że realizacja projektu poprawi istniejącą sytuację w zakresie zaangażowania pracowników uczelni w działalność międzynarodową w ich uczelniach, co bezpośrednio przełoży się na wzrost pozycji międzynarodowej i konkurencyjności europejskich uczelni.

Cele projektu

Planuje się, że realizacja projektu InterAct przyczyni się do:

  • Zmiany nastawienia pracowników uczelni do udziału w działaniach międzynarodowych realizowanych przez uczelnie na których pracują. Dzięki otrzymaniu materiałów szkoleniowych i informacyjnych, które będą odpowiedzią na zidentyfikowane przez nich potrzeby w tym obszarze, jest prawdopodobne, że przynajmniej część pracowników uczelni rozważy bardziej aktywny udział w działaniach międzynarodowych.
  • Zachęcania pracowników uczelni do szukania możliwości rozwoju swoich umiejętności na arenie międzynarodowej. Pomoc im w zmianie nastawienia do aktywnego uczestnictwa w działaniach międzynarodowych będzie pierwszym krokiem, następnym krokiem będzie wyposażenie ich w konkretne i praktyczne narzędzia, które nauczą ich, jak to zrobić i pozwolą pokonywać bariery w tym obszarze.
  • Zwiększenie wiedzy o głównych przyczynach i przeszkodach utrudniających pracownikom uczelni prowadzenie aktywnej działalności międzynarodowej. Badania realizowane w ramach projektu będą prowadzone bezpośrednio wśród przedstawicieli kadry akademickiej z różnych krajów. Informacje zebrane dzięki tym badaniom będą pochodzić bezpośrednio od pracowników uczelni, więc dostarczą cennych i realistycznych odpowiedzi na pytania dotyczące ich niskiego udziału w działalności międzynarodowej.
  • Zwiększenie zainteresowania władz uczelni dalszą identyfikacją przyczyn problemów z aktywnym uczestnictwem ich pracowników w działaniach międzynarodowych. Mając dostęp do informacji przekazywanych bezpośrednio od pracowników uczelni, władze uczelni zdobędą wiedzę potrzebną do rozwiązywania problemów związanych z niewielkim udziałem pracowników w działaniach międzynarodowych. Mając tę ​​wiedzę, władze uczelni będą mogły podjąć działania zmierzające do zmiany tej sytuacji.
  • Wzrost zainteresowania władz uczelni poszukiwaniem nowych rozwiązań motywujących ich pracowników.
  • Rozpoczęcie międzynarodowej i krajowej dyskusji na temat przyczyn niskiego udziału kadry uczelni w działaniach międzynarodowych
  • Zachęcenia władz uczelni do dyskusji ze swoimi pracownikami na temat planowania działań międzynarodowych.
  • Nawiązywania nowych partnerstw, kontaktów i wymiany wiedzy i doświadczeń między władzami uczelni.
  • Zwiększenia liczby pracowników uczelni zaangażowanych w działalność międzynarodową dzięki opracowaniu określonych i praktycznych strategii dla niektórych uczelni biorących udział w projekcie (strategie łatwe do modyfikacji i dostosowania do potrzeb innych uczelni.

Planowane rezultaty:

Główne wyniki zaplanowane w ramach projektu to:

  • raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu (raport będzie zawierał informacje z ankiety wypełnionej przez pracowników uczelni z krajów projektu. Zostaną oni zapytani o powody ich niskiego zainteresowania działaniami międzynarodowymi, a także o główne przeszkody, jakie napotykają, jeśli chcą zaangażować się w internacjonalizację na swoich macierzystych uczelniach).
  • Publikacja skierowana do władz uczelni. Publikacja będzie zawierała wnioski z ankiet, porównanie wyników badań z krajów projektu, przykłady dobrych praktyk w motywowaniu pracowników do udziału w międzynarodowych działaniach uczelni (na podstawie desk research), praktyczne wskazówki i porady, jak motywować pracowników do udziału w działaniach umiędzynarodawiających realizowanych przez uniwersytety i samodzielnie rozwijać się na arenie międzynarodowej.
  • zestaw materiałów szkoleniowych dedykowanych pracownikom europejskich uczelni. Treść materiałów będzie wynikiem ankiet wypełnionych przez pracowników uczelni na temat przyczyn i przeszkód uniemożliwiających im aktywny udział w działaniach międzynarodowych.
  • jedno 5-dniowe szkolenie dla przedstawicieli władz (lub osób odpowiedzialnych za rekrutację pracowników do działań międzynarodowych realizowanych na uczelni)
  • około 10-15 strategii motywowania pracowników do większej aktywności międzynarodowej
  • na zakończenie projektu planowane jest zorganizowanie międzynarodowej konferencji.

 

REZULTATY:

O1 – raport

Pierwszym działaniem realizowanym w ramach projektu będzie przeprowadzenie ankiet wśród pracowników uczelni z krajów uczestniczących w projekcie. Badanie zostanie przeprowadzone w formie ankiety internetowej – tak, aby w nim uczestniczyć mogło jak najwięcej osób.

Celem badania będzie uzyskanie informacji na temat głównych przyczyn niskiego zaangażowania pracowników uczelni w działalność międzynarodową prowadzoną na ich uczelniach.

Grupą docelową, do której kierowane będą ankiety, są pracownicy uczelni z krajów uczestniczących w projekcie. Planowane jest przeprowadzenie ankiet wśród pracowników uczelni posiadających co najmniej stopień naukowy doktora. Wynika to z faktu, że przy pracy nad doktoratem bardzo często aktywność międzynarodowa jest obligatoryjna. Po uzyskaniu dyplomu znaczna część pracowników uczelni zmniejsza swoją aktywność na arenie międzynarodowej.

Wszyscy partnerzy projektu przeprowadzą te same badania we własnych krajach – z niewielkimi modyfikacjami dostosowanymi do konkretnych warunków, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Na podstawie informacji uzyskanych z ankiet zostanie przygotowany raport, który będzie zawierał podsumowanie danych zebranych w trakcie badania, a także porównanie wyników w poszczególnych krajach, grupach wiekowych, porównanie wyników pracowników prywatnych i uczelni państwowych, porównanie wyników pracowników z różnymi stopniami itp.

Międzynarodowy charakter badań pozwoli porównać wyniki w poszczególnych krajach i dowiedzieć się, jak bardzo jest podobna, a jak odmienna sytuacja, a także porównać strategie angażowania pracowników z różnych krajów i kultur.

 Przede wszystkim raport będzie zawierał kluczowe informacje o tym, dlaczego pracownicy uczelni nie są chętni do angażowania się w działalność międzynarodową oraz ich pomysły na zmianę zaistniałej sytuacji. Raport będzie dostępny w języku angielskim.

O2 – Publikacja skierowana do władz uczelni

Publikacja skierowana do władz uczelni zostanie przygotowana na podstawie wyników badań zawartych w O1, a także wyników badań desk research przeprowadzonych w każdym z krajów uczestniczących w projekcie.

Każdy z partnerów przeprowadzi w swoim kraju badania mające na celu określenie kluczowych elementów strategii skutecznego motywowania pracowników uczelni do aktywnego angażowania się w działalność międzynarodową. Każdy z partnerów wybierze około 5 uczelni w swoim kraju, których pracownicy są bardzo aktywni w działalności międzynarodowej (na podstawie rankingów umiędzynarodowienia uczelni). Następnie przeanalizowane zostaną systemy motywacyjne dla pracowników tych uczelni – na podstawie dostępnych dokumentów lub rozmów z pracownikami lub władzami tych uczelni. Celem będzie zidentyfikowanie czynników, które najbardziej przyczyniają się do zwiększenia zaangażowania pracowników na arenie międzynarodowej.

 Na podstawie wyników badań zostaną opracowane dokumenty krajowe zawierające najważniejsze wnioski z badań oraz szczegółowe wytyczne dla władz uczelni.

Kolejnym krokiem będzie kompleksowa analiza raportów O1 i badań O2. Efektem tej analizy będzie opracowanie publikacji zawierającej:

  • informacje o powodach, dla których pracownicy nie są zaangażowani w działalność międzynarodową
  • porównanie sytuacji w tym zakresie w różnych krajach, na różnych uczelniach, wśród pracowników z różnym stopniem i stażem pracy.
  • Lista czynników, które zdaniem pracowników najbardziej motywują ich do aktywności na arenie międzynarodowej
  • wnioski z analizy strategii motywacji pracowników na uczelniach, w których zaangażowanie w działalność międzynarodową jest wysokie
  • zbiór konkretnych, praktycznych porad i pomysłów, które władze uczelni mogą wykorzystać, aby zmotywować swoich pracowników

 Publikacja zostanie przetłumaczona na języki partnerów oraz język angielski. Będzie dostępny w wersji online

O3 – Materiały szkoleniowe dla kadry akademickiej

Planowane jest opracowanie zestawu materiałów szkoleniowych przeznaczonych dla pracowników uczelni z różnych krajów. Materiały zostaną przygotowane tak, aby były przydatne dla osób z różnych krajów (nie tylko z krajów zaangażowanych w działania projektowe), zarówno dla samych pracowników, jak i dla osób chcących organizować szkolenia dla grup pracowników uczelni.

Materiały szkoleniowe zostaną przygotowane na podstawie badań nad czynnikami, które najczęściej uniemożliwiają pracownikom uczelni angażowanie się w międzynarodową działalność uczelni.

Głównym celem przygotowania tych materiałów będzie pomoc pracownikom uczelni w przezwyciężeniu zidentyfikowanych czynników utrudniających ich aktywny udział w działaniach międzynarodowych.

Materiały będą zawierały odpowiedzi na główne pytania:

  • jak (jak ubiegać się o zagraniczne granty, jak publikować w zagranicznych czasopismach, jak pracować ze studentami zagranicznymi),
  • gdzie (gdzie szukać informacji o dostępnych środkach na badania i działania, gdzie szukać wsparcia i informacji przy realizacji działań międzynarodowych),
  • kiedy (kiedy najlepiej zacząć, kiedy ubiegać się o fundusze, kiedy publikować),
  • dlaczego (dlaczego warto angażować się w działania międzynarodowe, jakie osobiste korzyści przynoszą danej osobie działania międzynarodowe),
  • a także szereg informacji odpowiadających na zidentyfikowane potrzeby pracowników uczelni

Materiały będą dostępne w językach wszystkich partnerów w wersji online.

Szkolenie międzynarodowe

W ramach działań projektowych planowane jest zorganizowanie 5 dniowego szkolenia dla przedstawicieli władz uczelni z krajów biorących udział w projekcie.

 Planujemy zaprosić po 2 przedstawicieli 2-3 uczelni z każdego kraju partnerskiego. Będą to osoby zajmujące stanowiska kierownicze odpowiedzialne za rekrutację kadry uczelni do udziału w działaniach międzynarodowych realizowanych na danej uczelni.

Pod okiem trenera uczestnicy szkolenia w grupach (grupa składa się z osób z tej samej instytucji) będą pracować nad przygotowaniem strategii motywowania swoich pracowników do udziału w działaniach międzynarodowych. Strategia zostanie opracowana w oparciu o wiedzę zdobytą podczas szkolenia, a także analizę sytuacji w danej instytucji. Każda strategia będzie dostosowana do warunków na danej uczelni. Jednak wszystkie opracowane strategie będą dostępne na stronie projektu (i przetłumaczone na język angielski), aby inne uczelnie mogły z nich korzystać – dopasowując je do swoich potrzeb.

 Z punktu widzenia zespołu projektowego szkolenie będzie okazją do omówienia przygotowywanej w ramach projektu publikacji dedykowanej władzom uczelni. Szkolenie zostanie zorganizowane po przygotowaniu wstępnej wersji publikacji, aby uczestnik miał możliwość wyrażenia swojej opinii, zanim będzie gotowa wersja ostateczna.

Konferencja międzynarodowa

Pod koniec realizacji projektu, kiedy wszystkie wyniki projektu będą gotowe i wszystkie działania zostaną zakończone – planujemy zorganizować konferencję podsumowującą cały projekt. Konferencja potrwa 1 dzień i odbędzie się w Lublinie.

Planujemy zaprosić 50 uczestników krajowych z Polski i 12 uczestników z zagranicznych krajów partnerskich. Planujemy zaprosić głównie przedstawicieli organizacji i instytucji działających w środowisku akademickim i wokół niego.

 

Projekt realizowany w okresie od 1.12.2020 do 30.11.2022 przez międzynarodowe konsorcjum złożone z:

Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie – Lider Projektu

FREDERICK UNIVERSITY- Cypr – https://www.frederick.ac.cy/

MEDNARODNA FAKULTETA ZA DRUZBENE IN POSLOVNE STUDIJE ZAVOD – Słowenia – https://mfdps.si/

INSTITUTO POLITECNICO DE SETUBAL  – Portugalia – http://www.si.ips.pt/ips_si/web_page.inicial

TECHNISCHE HOCHSCHULE DEGGENDORF Niemcy – https://www.th-deg.de/de/studierende

Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie internetowej projektu https://wspaerasmus.wixsite.com/website

Skip to content