fbpx
WSPA » Oferta studiów w WSPA » Szkolenia i kursy w 100% dostosowane do potrzeb naszych Klientów » Komunikacja międzypokoleniowa w edukacji – wyzwania i dobre praktyki w pracy z pokoleniami Z i Alfa
Kursy i szkolenia

Komunikacja międzypokoleniowa w edukacji – wyzwania i dobre praktyki w pracy z pokoleniami Z i Alfa

Grupa docelowa:

Pracownicy sektora edukacji – pracownicy dydaktyczni i administracyjni uczelni wyższych, nauczyciele wszystkich poziomów nauczania, pedagodzy, psycholodzy szkolni, pracownicy administracyjni i kadra kierownicza szkół oraz placówek oświatowych.

CELE SZKOLENIA

Cel główny:

Przygotowanie pracowników dydaktycznych i administracyjnych uczelni wyższych oraz pracowników oświaty do skutecznej komunikacji, współpracy i pracy dydaktyczno-wychowawczej z przedstawicielami pokoleń Z i Alfa w dynamicznie zmieniającym się środowisku edukacyjnym.

Cele szczegółowe:

  • Zwiększenie świadomości różnic pokoleniowych i ich wpływu na funkcjonowanie uczelni/placówek oświatowych.
  • Rozpoznanie potrzeb, wartości i stylów komunikacji studentów/uczniów z pokoleń Z i Alfa.
  • Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych dostosowanych do młodszych pokoleń.
  • Wypracowanie strategii reagowania na trudne sytuacje w relacjach ze studentami /uczniami i rodzicami.
  • Opracowanie praktycznych rozwiązań możliwych do wdrożenia w pracy pracowników dydaktycznych i administracyjnych uczelni wyższych, nauczycieli, specjalistów i administracji szkolnej.

EFEKTY UCZENIA SIĘ

WIEDZA (uczestnik zna / rozumie):

  • Charakterystykę pokoleń Z i Alfa w kontekście edukacji.
  • Wartości, potrzeby i sposoby funkcjonowania młodszych pokoleń.
  • Różnice w komunikacji i podejściu do technologii między pokoleniami.
  • Wyzwania dydaktyczne wynikające z pracy z nowym typem studenta, ucznia.
  • Mechanizmy powstawania konfliktów międzypokoleniowych w środowisku akademickim i szkolnym.

UMIEJĘTNOŚCI (uczestnik potrafi):

  • Dobierać skuteczne formy komunikacji do wieku i preferencji studentów/uczniów.
  • Projektować zajęcia i aktywności z uwzględnieniem wartości, motywacji i potrzeb studentów/uczniów Z i Alfa.
  • Wykorzystywać narzędzia cyfrowe i AI w pracy edukacyjnej.
  • Radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy wychowawczej i dydaktycznej.
  • Przekładać wiedzę o pokoleniach na praktykę szkolną i organizacyjną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (uczestnik jest gotów do):

  • Empatycznej i świadomej komunikacji z przedstawicielami różnych pokoleń.
  • Elastycznego dostosowania stylu pracy do zmieniających się potrzeb studentów/uczniów.
  • Współpracy między wykładowcami / nauczycielami, specjalistami i administracją na rzecz skuteczniejszej komunikacji i edukacji.
  • Inicjowania i wdrażania zmian oraz dobrych praktyk w środowisku akademickim/ szkolnym.
  • Dzielenia się wiedzą i wspierania współpracowników w budowaniu lepszych relacji międzypokoleniowych.

PROGRAM SZKOLENIA

Dzień 1 – Zrozumieć pokolenia i lepiej uczyć

  1. Kim są pokolenia Z i Alfa – spojrzenie z perspektywy edukacji:
    • Wartości, potrzeby, styl życia
    • Sposoby komunikacji i uczenia się
    • Technologie i media – naturalne środowisko studentów/uczniów
  2. Jak uczą się młodsze pokolenia – praca warsztatowa:
    • Motywacja i zaangażowanie
    • Feedback, interakcje i relacje 
    • Projektowanie nowoczesnych zajęć (z użyciem AI, narzędzi cyfrowych)
  3. Dydaktyka i wychowanie w realiach 2025+:
    • Co działa, a co traci skuteczność?
    • Jak planować i prowadzić zajęcia, by studenci/uczniowie byli zaangażowani?

Dzień 2 – Komunikacja, trudne sytuacje i dobre praktyki

4. Trudne sytuacje – praca na przykładach z praktyki (case studies):

  • Kryzysy emocjonalne studentów/uczniów
  • Brak motywacji i zaangażowania
  • Konflikty międzypokoleniowe (np. wykładowca-student, nauczyciel–uczeń, nauczyciel–rodzic)

5. Komunikacja – jak mówić, by być zrozumianym:

  • Budowanie zrozumiałych komunikatów
  • Współpraca ze studentami/współpraca z uczniami i rodzicami reprezentującymi różne pokolenia
  • Komunikacja wewnętrzna na uczelni/w szkole

6. Plan działania i dobre praktyki do wdrożenia:

  • Indywidualne i zespołowe strategie
  • Co można wdrożyć od razu, co wymaga decyzji zespołu?
  • Praca nad zmianą kultury komunikacyjnej w placówce

Komunikacja międzypokoleniowa w edukacji – wyzwania i dobre praktyki w pracy z pokoleniami Z i Alfa

Najważniejsze informacje

  • Zajęcia: stacjonarnie
  • Czas trwania kursu: 2 dni – po 6 godzin dydaktycznych dziennie (łącznie 12 godzin)
  • Grupy: minimum 10 osobowe
  • Koszt kursu: 450 zł dla Uczestnika, dla studenta WSPA 400zł

Ucz się od praktyków

Skip to content