Grupa docelowa:
Pracownicy sektora edukacji – pracownicy dydaktyczni i administracyjni uczelni wyższych, nauczyciele wszystkich poziomów nauczania, pedagodzy, psycholodzy szkolni, pracownicy administracyjni i kadra kierownicza szkół oraz placówek oświatowych.
CELE SZKOLENIA
Cel główny:
Przygotowanie pracowników dydaktycznych i administracyjnych uczelni wyższych oraz pracowników oświaty do skutecznej komunikacji, współpracy i pracy dydaktyczno-wychowawczej z przedstawicielami pokoleń Z i Alfa w dynamicznie zmieniającym się środowisku edukacyjnym.
Cele szczegółowe:
- Zwiększenie świadomości różnic pokoleniowych i ich wpływu na funkcjonowanie uczelni/placówek oświatowych.
- Rozpoznanie potrzeb, wartości i stylów komunikacji studentów/uczniów z pokoleń Z i Alfa.
- Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych dostosowanych do młodszych pokoleń.
- Wypracowanie strategii reagowania na trudne sytuacje w relacjach ze studentami /uczniami i rodzicami.
- Opracowanie praktycznych rozwiązań możliwych do wdrożenia w pracy pracowników dydaktycznych i administracyjnych uczelni wyższych, nauczycieli, specjalistów i administracji szkolnej.
EFEKTY UCZENIA SIĘ
WIEDZA (uczestnik zna / rozumie):
- Charakterystykę pokoleń Z i Alfa w kontekście edukacji.
- Wartości, potrzeby i sposoby funkcjonowania młodszych pokoleń.
- Różnice w komunikacji i podejściu do technologii między pokoleniami.
- Wyzwania dydaktyczne wynikające z pracy z nowym typem studenta, ucznia.
- Mechanizmy powstawania konfliktów międzypokoleniowych w środowisku akademickim i szkolnym.
UMIEJĘTNOŚCI (uczestnik potrafi):
- Dobierać skuteczne formy komunikacji do wieku i preferencji studentów/uczniów.
- Projektować zajęcia i aktywności z uwzględnieniem wartości, motywacji i potrzeb studentów/uczniów Z i Alfa.
- Wykorzystywać narzędzia cyfrowe i AI w pracy edukacyjnej.
- Radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy wychowawczej i dydaktycznej.
- Przekładać wiedzę o pokoleniach na praktykę szkolną i organizacyjną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (uczestnik jest gotów do):
- Empatycznej i świadomej komunikacji z przedstawicielami różnych pokoleń.
- Elastycznego dostosowania stylu pracy do zmieniających się potrzeb studentów/uczniów.
- Współpracy między wykładowcami / nauczycielami, specjalistami i administracją na rzecz skuteczniejszej komunikacji i edukacji.
- Inicjowania i wdrażania zmian oraz dobrych praktyk w środowisku akademickim/ szkolnym.
- Dzielenia się wiedzą i wspierania współpracowników w budowaniu lepszych relacji międzypokoleniowych.
PROGRAM SZKOLENIA
Dzień 1 – Zrozumieć pokolenia i lepiej uczyć
- Kim są pokolenia Z i Alfa – spojrzenie z perspektywy edukacji:
- Wartości, potrzeby, styl życia
- Sposoby komunikacji i uczenia się
- Technologie i media – naturalne środowisko studentów/uczniów
- Jak uczą się młodsze pokolenia – praca warsztatowa:
- Motywacja i zaangażowanie
- Feedback, interakcje i relacje
- Projektowanie nowoczesnych zajęć (z użyciem AI, narzędzi cyfrowych)
- Dydaktyka i wychowanie w realiach 2025+:
- Co działa, a co traci skuteczność?
- Jak planować i prowadzić zajęcia, by studenci/uczniowie byli zaangażowani?
Dzień 2 – Komunikacja, trudne sytuacje i dobre praktyki
4. Trudne sytuacje – praca na przykładach z praktyki (case studies):
- Kryzysy emocjonalne studentów/uczniów
- Brak motywacji i zaangażowania
- Konflikty międzypokoleniowe (np. wykładowca-student, nauczyciel–uczeń, nauczyciel–rodzic)
5. Komunikacja – jak mówić, by być zrozumianym:
- Budowanie zrozumiałych komunikatów
- Współpraca ze studentami/współpraca z uczniami i rodzicami reprezentującymi różne pokolenia
- Komunikacja wewnętrzna na uczelni/w szkole
6. Plan działania i dobre praktyki do wdrożenia:
- Indywidualne i zespołowe strategie
- Co można wdrożyć od razu, co wymaga decyzji zespołu?
- Praca nad zmianą kultury komunikacyjnej w placówce