Projekt jest współfinansowany ze Å›rodków Unii Europejskiej, Program Erasmus+, Partnerstwa Strategiczne w dziedzinie szkolnictwa wyższego.Â
Realizacja projektu zaplanowana na okres 1.10.2024-30.09.2026
CEL PROJEKTU
Głównym celem projektu jest opracowanie materiałów i znalezienie rozwiązań, które faktycznie przyczynią się do zwiększenia świadomości społecznej i ekologicznej oraz odpowiedzialności studentów i pracowników uczeni.
Szczegółowe cele:
- Zintegrowanie umiejętności ekologicznych i koncepcji zrównoważonego rozwoju z istniejącymi programami studiów w wielu dyscyplinach
- Wyposażenie wykładowców w wiedzę i narzędzia do skutecznego kształtowania umiejętności ekologicznych wśród studentów
- Wspieranie współpracy między uniwersytetami, partnerami przemysłowymi i organizacjami ekologicznymi w celu zwiększenia znaczenia umiejętności ekologicznych
- Zachęcanie do inicjatyw badawczych skupionych na umiejętnościach ekologicznych, zrównoważonym rozwoju i innowacjach środowiskowych
- Zwiększanie świadomości studentów na temat problemów środowiskowych i znaczenia umiejętności ekologicznych
- Wprowadzanie umiejętności ekologicznych i zagadnień zrównoważonego rozwoju do polityk instytucjonalnych i struktur zarządzania
Główne działania w projekcie:
- Przygotowanie publikacji dedykowanej pracownikom dydaktycznym uczelni wyższych. Będzie to dokument zawierający jasne wytyczne dla personelu dydaktycznego, podkreślający znaczenie włączania zielonych umiejętności do programów studiów w naukach społecznych i humanistycznych oraz praktyczne instrukcje dotyczące sposobów i metod włączania nauczania tych zielonych umiejętności do już istniejących programów studiów.
- Przetestowanie, w każdej z uczelni partnerskich, metod włączenia kompetencji zielonych do programów nauczania. Każda z uczelni wytypuje 3 przedmioty z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, a następnie wzbogaci je o zdefiniowane wcześniej kompetencje zielone. Następnie przedmioty te zostaną zrealizowane w nowej formule przynajmniej przez 1 semestr.
- Przygotowanie broszury dla studentów. Kompleksowa i atrakcyjna wizualnie broszura skierowana bÄ™dzie do ogółu studentów, z głównym naciskiem na studentów nauk humanistycznych i spoÅ‚ecznych. Broszura bÄ™dzie sÅ‚użyć jako przewodnik podkreÅ›lajÄ…cy znaczenie zielonych umiejÄ™tnoÅ›ci w zawodach nietechnicznych oraz praktyczne spostrzeżenia dotyczÄ…ce tego, jak posiadanie zielonych umiejÄ™tnoÅ›ci może przyczynić siÄ™ do zwiÄ™kszenia ich szans na rynku pracy. Broszura bÄ™dzie zawierać dobrze zbadane i informacyjne treÅ›ci obejmujÄ…ce kluczowe zielone umiejÄ™tnoÅ›ci, ich zastosowanie w różnych zawodach nietechnicznych oraz pozytywny wpÅ‚yw, jaki mogÄ… mieć zarówno na karierÄ™ osobistÄ…, jak i szersze Å›rodowisko. Broszura bÄ™dzie dostÄ™pna w 5 jÄ™zykach partnerów i w jÄ™zyku angielskim. Dokument bÄ™dzie zawieraÅ‚ angażujÄ…ce i atrakcyjne wizualnie elementy – takie jak grafiki, wykresy, zdjÄ™cia, które skutecznie przekażą kluczowe informacje docelowej grupie odbiorców w angażujÄ…cy i pouczajÄ…cy sposób.
- Przygotowanie broszury dla pracowników i wÅ‚adz uczelni wyższych. Broszura bÄ™dzie zawierać jasne i praktyczne wytyczne dla wÅ‚adz i personelu uniwersyteckiego dotyczÄ…ce sposobu organizowania i prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci uniwersyteckiej w sposób przyjazny dla Å›rodowiska. Wytyczne te bÄ™dÄ… sÅ‚użyć jako praktyczne narzÄ™dzia, umożliwiajÄ…ce interesariuszom uniwersytetu przyjmowanie bardziej zrównoważonych praktyk. Elementy broszury obejmÄ… różne aspekty funkcjonowania uczelni wyższych, takie jak efektywność energetyczna, gospodarka odpadami, zrównoważone praktyki i inne strategie Å›wiadome ekologicznie. Broszura bÄ™dzie dostÄ™pna w 5 jÄ™zykach partnerów i w jÄ™zyku angielskim. Dokument bÄ™dzie zawieraÅ‚ angażujÄ…ce i atrakcyjne wizualnie elementy – takie jak grafiki, wykresy, zdjÄ™cia, które skutecznie przekażą kluczowe informacje docelowej grupie odbiorców w angażujÄ…cy i pouczajÄ…cy sposób.
Â
Projekt jest realizowany przez międzynarodowy zespół, reprezentujący 5 europejskich uczelni:
- WSPA w Lublinie jako lider projektu
- Mednarodna fakulteta za družbene in poslovne študije – Slovenia – https://mfdps.si/
- Frederick University- Cypr – https://www.frederick.ac.cy/
- Agricultural University of Athens – Greece – ΓΠΑ
- Pegaso International Higher Education Institution – Malta website Pegaso International