Studia magisterskie ukończył na Wydziale Mechanicznym Politechniki Lubelskiej, na którym kontynuował studia doktoranckie, uzyskując stopień naukowy doktora nauk technicznych w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn, broniąc rozprawę nt.: „Adaptacyjne sterowanie kątem wyprzedzenia wtrysku w silniku o zapłonie samoczynnym”, za którą otrzymał nagrodę im. Profesora Zygmunta Szlachty Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych dla Autora Wyróżnionej Rozprawy Doktorskiej z dziedziny silników spalinowych.
Ukończył studia podyplomowe organizowane przez Wojskową Akademię Techniczną i Politechnikę Warszawską w zakresie „Bezpieczeństwo ruchu drogowego i rzeczoznawstwo samochodowe” oraz studia podyplomowe organizowane przez Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie w zakresie: „Logistyka i cło w zarządzaniu międzynarodowym obrotem towarowym”.
Dyrektor Instytutu Logistyki na Wydziale Techniczno-Informatycznym Akademii Zamojskiej, prowadzi zajęcia na Akademii Zamojskiej na stanowisku profesora uczelni. Wieloletni wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, gdzie w latach 2013-2016 pełnił również funkcję Dziekana Wydziału Nauk Technicznych.
Jest czynnym Rzeczoznawcą Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego – SRTSiRD „Rzeczoznawcy PZM” S.A., biegłym z zakresu techniki samochodowej i ruchu drogowego przy Sądzie Okręgowym w Lublinie. Opracowuje opinie i ekspertyzy z zakresu ruchu drogowego i techniki motoryzacyjnej dla organów procesowych.
Poza rozległą wiedzą teoretyczną, posiada praktyczne doświadczenie zawodowe w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, szeroko pojętego transportu i logistyki, potwierdzone licznymi certyfikatami branżowymi m.in.: certyfikatem kompetencji zawodowych w drogowym transporcie rzeczy i certyfikatem kompetencji zawodowych w drogowym transporcie osób. Decyzją Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie wpisany na listę Agentów Celnych.
Wykonawca prac naukowo-badawczych w ramach projektów badawczych i rozwojowych, autor publikacji naukowych oraz skryptów dydaktycznych.