Ramowy Program szkolenia – 64 godz.
 Część teoretycznaÂ
Przegląd najważniejszych zmian w znowelizowanej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wraz z wyjaśnieniem ratio legis tychże zmian i przewidywanych efektów.
Obowiązujące oraz oczekujące na wejście w życie regulacje prawne z zakresu cyfryzacji planowania przestrzennego.
Pojęcie i znaczenie planowania zintegrowanego, rola strategii rozwoju gminy jako dokumentu kreującego politykę przestrzenną samorządu lokalnego i jej powiązanie z aktami planowania przestrzennego, integracja dokumentów strategicznych i planistycznych jednostek samorządu terytorialnego różnych poziomów administracji, systematyzacja sposobów podejścia do określenia polityki przestrzennej z uwzględnieniem aktualnych wymagań ustawowych.
Część praktycznaÂ
Projektowanie zespołów urbanistycznych i ruralistycznych na poziomie planu ogólnego gminy i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (zasady ogólne, podobieństwa, różnice), sposoby uwzględniania kompozycji w ustaleniach aktów planowania przestrzennego, sposób uwzględniania uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego w projektowaniu urbanistycznym, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych i infrastrukturalnych, w tym komunikacyjnych.
Forma planu ogólnego gminy, formułowanie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jako aktu normatywnego (podstawy zasad techniki prawodawczej), dobre praktyki zapisów ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Szczegółowa analiza poszczególnych ustaleń planu ogólnego gminy z wypracowaniem tzw. dobrych praktyk na podstawie rzeczywistych danych w formie symulacji procesu tworzenia ustaleń planu ogólnego w formie danych przestrzennych.
Dobre praktyki w komunikacji między inwestorem i gminą w procedurze sporządzania ZPI.
Przykłady działań włączających lokalną społeczność do współtworzenia dokumentów planistycznych.
Przybliżenie uczestnikom w jaki sposób można określać politykę przestrzenną w gminie.
Wskazanie tzw. dobrych praktyk omawianych w części wykładowej, wzmocnienie roli danych przestrzennych – tworzenie, aktualizacja i udostępnianie, utworzenie przykładowych danych przestrzennych w otwartym oprogramowaniu GIS,z wykorzystaniem zagadnień omówionych w części wykładowej, utworzenie kolejnych wersji danych przestrzennych (wersjonowanie, aktualizacja danych), utworzenie usług sieciowych niezbędnych do udostępniania danych przestrzennych m.in. usługi pobierania (WFS), usługi przeglądania (WMS), usługi wyszukiwania (CSW), omówienie zasad działania oraz praktyczne wykorzystanie dostępnych narzędzi weryfikujących poprawność danych przestrzennych (walidacja plików), omówienie oraz utworzenie przykładowych narzędzi cyfrowych wykorzystywanych w partycypacji społecznej (geoankiety, wyłożenia on-line, transmisje z przebiegu obrad), omówienie i zapoznanie się z przykładami narzędzi cyfrowych w komunikacji między organami wraz z otoczeniem prawnym (e-puap, BIP, UPO, systemy cyfrowego obiegu dokumentów typu EZD), prowadzenie dokumentacji prac planistycznych w postaci elektronicznej – omówienie przepisów oraz dobrych praktyk, podpisy elektroniczne – ich rodzaje i skutki prawne (ogólne informacje o rozporządzeniu KE eIDAS, podpis kwalifikowany, podpis zaufany, podpis przy pomocy e-dowodu, różnicepomiędzy podpisem otoczonym (wewnętrznym) a otaczającym, zastosowanie podpisów w danych przestrzennych do APP), główne założenia, przepisy i plany rozwoju Rejestru Urbanistycznego – wraz ze zmianami w procedurze planistycznej w kontekście jego wprowadzenia od 2026 r., pobieranie danych z GUGIK i wykorzystanie ich w tworzeniu danych przestrzennych (usługa ULDK, dane z EGiB).