fbpx
WSPA » Uczelnia » Projekty UE » Projekt Internationally active – profesionally valuable

Projekt Internationally active – profesionally valuable

Projekt jest finansowany ze środków Programu Erasmus+, Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, Partnerstwa strategiczne, sektor Szkolnictwo Wyższe.

O PROJEKCIE

Umiędzynarodowienie jest jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed europejskim szkolnictwem wyższym. Pod tym pojęciem rozumiemy nie tylko podejmowanie studiów przez studentów zagranicznych w różnych krajach UE, ale także długo i krótkoterminowe zatrudnienie zagranicznej kadry naukowej, udział naukowców w międzynarodowych programach edukacyjno-badawczych, konferencjach, szkoleniach, wydawanie publikacji. artykuły w czasopismach internetowych, goszczące pracowników uczelni zagranicznych. Umiędzynarodowienie oznacza również zdobywanie i wymianę wiedzy i doświadczeń. Mobilność międzynarodowa i aktywność pracowników uczelni to jeden z priorytetów programu modernizacji szkolnictwa wyższego Komisji Europejskiej. Niski poziom umiędzynarodowienia kadry nauczycielskiej w wielu krajach UE jest dużym problemem.

Pracownicy naukowi zwykle angażujÄ… siÄ™ w dziaÅ‚ania, które inicjujÄ… i które sÄ… częściÄ… ich planów zawodowych. Jednak dziaÅ‚ania umiÄ™dzynarodowienia uczelni to także szereg dziaÅ‚aÅ„ prowadzonych na rzecz uczelni i poprawiajÄ…cych jej pozycjÄ™ na arenie miÄ™dzynarodowej – iz tymi dziaÅ‚aniami pracownicy uczelni majÄ… zwykle problem.

Głównym celem projektu jest zwiększenie zainteresowania pracowników europejskich uczelni uczestniczeniem w międzynarodowych działaniach realizowanych przez ich uczelnie poprzez opracowanie zestawu narzędzi i wytycznych dedykowanych kadrze uczelni.

MateriaÅ‚y opracowane w ramach projektu bÄ™dÄ… z jednej strony kierowane do wÅ‚adz uczelni – udzielajÄ…c im realnych i praktycznych wskazówek, jak motywować pracowników, z drugiej zaÅ› materiaÅ‚y bÄ™dÄ… dedykowane pracownikom – pomagajÄ…c im pokonywać bariery utrudniajÄ…ce im udziaÅ‚ w uniwersytety miÄ™dzynarodowe. Treść opracowanych materiałów bÄ™dzie oparta na badaniach prowadzonych wÅ›ród pracowników uczelni – tym samym bÄ™dÄ… one oparte na informacjach uzyskanych bezpoÅ›rednio od osób, których projekt bÄ™dzie dotyczyÅ‚, a tym samym bÄ™dÄ… miaÅ‚y realnÄ… wartość praktycznÄ…, która przyczyni siÄ™ do ich efektywnoÅ›ci.

Realizacja projektu pomoże z jednej strony zidentyfikować przyczyny zaistniałej sytuacji, z drugiej wypracować narzędzia, które pozwolą na lepszą i skuteczniejszą motywację naukowców do udziału w działaniach międzynarodowych prowadzonych w imieniu i na poszczególnych uczelniach.

Planujemy, że realizacja projektu poprawi istniejącą sytuację w zakresie zaangażowania pracowników uczelni w działalność międzynarodową w ich uczelniach, co bezpośrednio przełoży się na wzrost pozycji międzynarodowej i konkurencyjności europejskich uczelni.

Cele projektu

Planuje się, że realizacja projektu InterAct przyczyni się do:

  • Zmiany nastawienia pracowników uczelni do udziaÅ‚u w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych realizowanych przez uczelnie na których pracujÄ…. DziÄ™ki otrzymaniu materiałów szkoleniowych i informacyjnych, które bÄ™dÄ… odpowiedziÄ… na zidentyfikowane przez nich potrzeby w tym obszarze, jest prawdopodobne, że przynajmniej część pracowników uczelni rozważy bardziej aktywny udziaÅ‚ w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych.
  • ZachÄ™cania pracowników uczelni do szukania możliwoÅ›ci rozwoju swoich umiejÄ™tnoÅ›ci na arenie miÄ™dzynarodowej. Pomoc im w zmianie nastawienia do aktywnego uczestnictwa w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych bÄ™dzie pierwszym krokiem, nastÄ™pnym krokiem bÄ™dzie wyposażenie ich w konkretne i praktyczne narzÄ™dzia, które nauczÄ… ich, jak to zrobić i pozwolÄ… pokonywać bariery w tym obszarze.
  • ZwiÄ™kszenie wiedzy o głównych przyczynach i przeszkodach utrudniajÄ…cych pracownikom uczelni prowadzenie aktywnej dziaÅ‚alnoÅ›ci miÄ™dzynarodowej. Badania realizowane w ramach projektu bÄ™dÄ… prowadzone bezpoÅ›rednio wÅ›ród przedstawicieli kadry akademickiej z różnych krajów. Informacje zebrane dziÄ™ki tym badaniom bÄ™dÄ… pochodzić bezpoÅ›rednio od pracowników uczelni, wiÄ™c dostarczÄ… cennych i realistycznych odpowiedzi na pytania dotyczÄ…ce ich niskiego udziaÅ‚u w dziaÅ‚alnoÅ›ci miÄ™dzynarodowej.
  • ZwiÄ™kszenie zainteresowania wÅ‚adz uczelni dalszÄ… identyfikacjÄ… przyczyn problemów z aktywnym uczestnictwem ich pracowników w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych. MajÄ…c dostÄ™p do informacji przekazywanych bezpoÅ›rednio od pracowników uczelni, wÅ‚adze uczelni zdobÄ™dÄ… wiedzÄ™ potrzebnÄ… do rozwiÄ…zywania problemów zwiÄ…zanych z niewielkim udziaÅ‚em pracowników w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych. MajÄ…c tÄ™ ​​wiedzÄ™, wÅ‚adze uczelni bÄ™dÄ… mogÅ‚y podjąć dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do zmiany tej sytuacji.
  • Wzrost zainteresowania wÅ‚adz uczelni poszukiwaniem nowych rozwiÄ…zaÅ„ motywujÄ…cych ich pracowników.
  • RozpoczÄ™cie miÄ™dzynarodowej i krajowej dyskusji na temat przyczyn niskiego udziaÅ‚u kadry uczelni w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych
  • ZachÄ™cenia wÅ‚adz uczelni do dyskusji ze swoimi pracownikami na temat planowania dziaÅ‚aÅ„ miÄ™dzynarodowych.
  • NawiÄ…zywania nowych partnerstw, kontaktów i wymiany wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„ miÄ™dzy wÅ‚adzami uczelni.
  • ZwiÄ™kszenia liczby pracowników uczelni zaangażowanych w dziaÅ‚alność miÄ™dzynarodowÄ… dziÄ™ki opracowaniu okreÅ›lonych i praktycznych strategii dla niektórych uczelni biorÄ…cych udziaÅ‚ w projekcie (strategie Å‚atwe do modyfikacji i dostosowania do potrzeb innych uczelni.

Planowane rezultaty:

Główne wyniki zaplanowane w ramach projektu to:

  • raport z badaÅ„ przeprowadzonych w ramach projektu (raport bÄ™dzie zawieraÅ‚ informacje z ankiety wypeÅ‚nionej przez pracowników uczelni z krajów projektu. ZostanÄ… oni zapytani o powody ich niskiego zainteresowania dziaÅ‚aniami miÄ™dzynarodowymi, a także o główne przeszkody, jakie napotykajÄ…, jeÅ›li chcÄ… zaangażować siÄ™ w internacjonalizacjÄ™ na swoich macierzystych uczelniach).
  • Publikacja skierowana do wÅ‚adz uczelni. Publikacja bÄ™dzie zawieraÅ‚a wnioski z ankiet, porównanie wyników badaÅ„ z krajów projektu, przykÅ‚ady dobrych praktyk w motywowaniu pracowników do udziaÅ‚u w miÄ™dzynarodowych dziaÅ‚aniach uczelni (na podstawie desk research), praktyczne wskazówki i porady, jak motywować pracowników do udziaÅ‚u w dziaÅ‚aniach umiÄ™dzynarodawiajÄ…cych realizowanych przez uniwersytety i samodzielnie rozwijać siÄ™ na arenie miÄ™dzynarodowej.
  • zestaw materiałów szkoleniowych dedykowanych pracownikom europejskich uczelni. Treść materiałów bÄ™dzie wynikiem ankiet wypeÅ‚nionych przez pracowników uczelni na temat przyczyn i przeszkód uniemożliwiajÄ…cych im aktywny udziaÅ‚ w dziaÅ‚aniach miÄ™dzynarodowych.
  • jedno 5-dniowe szkolenie dla przedstawicieli wÅ‚adz (lub osób odpowiedzialnych za rekrutacjÄ™ pracowników do dziaÅ‚aÅ„ miÄ™dzynarodowych realizowanych na uczelni)
  • okoÅ‚o 10-15 strategii motywowania pracowników do wiÄ™kszej aktywnoÅ›ci miÄ™dzynarodowej
  • na zakoÅ„czenie projektu planowane jest zorganizowanie miÄ™dzynarodowej konferencji.

 

REZULTATY:

O1 – raport

Pierwszym dziaÅ‚aniem realizowanym w ramach projektu bÄ™dzie przeprowadzenie ankiet wÅ›ród pracowników uczelni z krajów uczestniczÄ…cych w projekcie. Badanie zostanie przeprowadzone w formie ankiety internetowej – tak, aby w nim uczestniczyć mogÅ‚o jak najwiÄ™cej osób.

Celem badania będzie uzyskanie informacji na temat głównych przyczyn niskiego zaangażowania pracowników uczelni w działalność międzynarodową prowadzoną na ich uczelniach.

Grupą docelową, do której kierowane będą ankiety, są pracownicy uczelni z krajów uczestniczących w projekcie. Planowane jest przeprowadzenie ankiet wśród pracowników uczelni posiadających co najmniej stopień naukowy doktora. Wynika to z faktu, że przy pracy nad doktoratem bardzo często aktywność międzynarodowa jest obligatoryjna. Po uzyskaniu dyplomu znaczna część pracowników uczelni zmniejsza swoją aktywność na arenie międzynarodowej.

Wszyscy partnerzy projektu przeprowadzÄ… te same badania we wÅ‚asnych krajach – z niewielkimi modyfikacjami dostosowanymi do konkretnych warunków, jeÅ›li zajdzie taka potrzeba.

Na podstawie informacji uzyskanych z ankiet zostanie przygotowany raport, który będzie zawierał podsumowanie danych zebranych w trakcie badania, a także porównanie wyników w poszczególnych krajach, grupach wiekowych, porównanie wyników pracowników prywatnych i uczelni państwowych, porównanie wyników pracowników z różnymi stopniami itp.

Międzynarodowy charakter badań pozwoli porównać wyniki w poszczególnych krajach i dowiedzieć się, jak bardzo jest podobna, a jak odmienna sytuacja, a także porównać strategie angażowania pracowników z różnych krajów i kultur.

 Przede wszystkim raport będzie zawierał kluczowe informacje o tym, dlaczego pracownicy uczelni nie są chętni do angażowania się w działalność międzynarodową oraz ich pomysły na zmianę zaistniałej sytuacji. Raport będzie dostępny w języku angielskim.

O2 – Publikacja skierowana do władz uczelni

Publikacja skierowana do władz uczelni zostanie przygotowana na podstawie wyników badań zawartych w O1, a także wyników badań desk research przeprowadzonych w każdym z krajów uczestniczących w projekcie.

Każdy z partnerów przeprowadzi w swoim kraju badania majÄ…ce na celu okreÅ›lenie kluczowych elementów strategii skutecznego motywowania pracowników uczelni do aktywnego angażowania siÄ™ w dziaÅ‚alność miÄ™dzynarodowÄ…. Każdy z partnerów wybierze okoÅ‚o 5 uczelni w swoim kraju, których pracownicy sÄ… bardzo aktywni w dziaÅ‚alnoÅ›ci miÄ™dzynarodowej (na podstawie rankingów umiÄ™dzynarodowienia uczelni). NastÄ™pnie przeanalizowane zostanÄ… systemy motywacyjne dla pracowników tych uczelni – na podstawie dostÄ™pnych dokumentów lub rozmów z pracownikami lub wÅ‚adzami tych uczelni. Celem bÄ™dzie zidentyfikowanie czynników, które najbardziej przyczyniajÄ… siÄ™ do zwiÄ™kszenia zaangażowania pracowników na arenie miÄ™dzynarodowej.

 Na podstawie wyników badań zostaną opracowane dokumenty krajowe zawierające najważniejsze wnioski z badań oraz szczegółowe wytyczne dla władz uczelni.

Kolejnym krokiem będzie kompleksowa analiza raportów O1 i badań O2. Efektem tej analizy będzie opracowanie publikacji zawierającej:

  • informacje o powodach, dla których pracownicy nie sÄ… zaangażowani w dziaÅ‚alność miÄ™dzynarodowÄ…
  • porównanie sytuacji w tym zakresie w różnych krajach, na różnych uczelniach, wÅ›ród pracowników z różnym stopniem i stażem pracy.
  • Lista czynników, które zdaniem pracowników najbardziej motywujÄ… ich do aktywnoÅ›ci na arenie miÄ™dzynarodowej
  • wnioski z analizy strategii motywacji pracowników na uczelniach, w których zaangażowanie w dziaÅ‚alność miÄ™dzynarodowÄ… jest wysokie
  • zbiór konkretnych, praktycznych porad i pomysłów, które wÅ‚adze uczelni mogÄ… wykorzystać, aby zmotywować swoich pracowników

 Publikacja zostanie przetłumaczona na języki partnerów oraz język angielski. Będzie dostępny w wersji online

O3 – Materiały szkoleniowe dla kadry akademickiej

Planowane jest opracowanie zestawu materiałów szkoleniowych przeznaczonych dla pracowników uczelni z różnych krajów. Materiały zostaną przygotowane tak, aby były przydatne dla osób z różnych krajów (nie tylko z krajów zaangażowanych w działania projektowe), zarówno dla samych pracowników, jak i dla osób chcących organizować szkolenia dla grup pracowników uczelni.

Materiały szkoleniowe zostaną przygotowane na podstawie badań nad czynnikami, które najczęściej uniemożliwiają pracownikom uczelni angażowanie się w międzynarodową działalność uczelni.

Głównym celem przygotowania tych materiałów będzie pomoc pracownikom uczelni w przezwyciężeniu zidentyfikowanych czynników utrudniających ich aktywny udział w działaniach międzynarodowych.

Materiały będą zawierały odpowiedzi na główne pytania:

  • jak (jak ubiegać siÄ™ o zagraniczne granty, jak publikować w zagranicznych czasopismach, jak pracować ze studentami zagranicznymi),
  • gdzie (gdzie szukać informacji o dostÄ™pnych Å›rodkach na badania i dziaÅ‚ania, gdzie szukać wsparcia i informacji przy realizacji dziaÅ‚aÅ„ miÄ™dzynarodowych),
  • kiedy (kiedy najlepiej zacząć, kiedy ubiegać siÄ™ o fundusze, kiedy publikować),
  • dlaczego (dlaczego warto angażować siÄ™ w dziaÅ‚ania miÄ™dzynarodowe, jakie osobiste korzyÅ›ci przynoszÄ… danej osobie dziaÅ‚ania miÄ™dzynarodowe),
  • a także szereg informacji odpowiadajÄ…cych na zidentyfikowane potrzeby pracowników uczelni

Materiały będą dostępne w językach wszystkich partnerów w wersji online.

Szkolenie międzynarodowe

W ramach działań projektowych planowane jest zorganizowanie 5 dniowego szkolenia dla przedstawicieli władz uczelni z krajów biorących udział w projekcie.

 Planujemy zaprosić po 2 przedstawicieli 2-3 uczelni z każdego kraju partnerskiego. Będą to osoby zajmujące stanowiska kierownicze odpowiedzialne za rekrutację kadry uczelni do udziału w działaniach międzynarodowych realizowanych na danej uczelni.

Pod okiem trenera uczestnicy szkolenia w grupach (grupa składa się z osób z tej samej instytucji) będą pracować nad przygotowaniem strategii motywowania swoich pracowników do udziału w działaniach międzynarodowych. Strategia zostanie opracowana w oparciu o wiedzę zdobytą podczas szkolenia, a także analizę sytuacji w danej instytucji. Każda strategia będzie dostosowana do warunków na danej uczelni. Jednak wszystkie opracowane strategie będą dostępne na stronie projektu (i przetłumaczone na język angielski), aby inne uczelnie mogły z nich korzystać – dopasowując je do swoich potrzeb.

 Z punktu widzenia zespołu projektowego szkolenie będzie okazją do omówienia przygotowywanej w ramach projektu publikacji dedykowanej władzom uczelni. Szkolenie zostanie zorganizowane po przygotowaniu wstępnej wersji publikacji, aby uczestnik miał możliwość wyrażenia swojej opinii, zanim będzie gotowa wersja ostateczna.

Konferencja międzynarodowa

Pod koniec realizacji projektu, kiedy wszystkie wyniki projektu bÄ™dÄ… gotowe i wszystkie dziaÅ‚ania zostanÄ… zakoÅ„czone – planujemy zorganizować konferencjÄ™ podsumowujÄ…cÄ… caÅ‚y projekt. Konferencja potrwa 1 dzieÅ„ i odbÄ™dzie siÄ™ w Lublinie.

Planujemy zaprosić 50 uczestników krajowych z Polski i 12 uczestników z zagranicznych krajów partnerskich. Planujemy zaprosić głównie przedstawicieli organizacji i instytucji działających w środowisku akademickim i wokół niego.

 

Projekt realizowany w okresie od 1.12.2020 do 30.11.2022 przez międzynarodowe konsorcjum złożone z:

Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie – Lider Projektu

FREDERICK UNIVERSITY- Cypr – https://www.frederick.ac.cy/

MEDNARODNA FAKULTETA ZA DRUZBENE IN POSLOVNE STUDIJE ZAVOD – SÅ‚owenia – https://mfdps.si/

INSTITUTO POLITECNICO DE SETUBAL  – Portugalia – http://www.si.ips.pt/ips_si/web_page.inicial

TECHNISCHE HOCHSCHULE DEGGENDORF Niemcy – https://www.th-deg.de/de/studierende

Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie internetowej projektu https://wspaerasmus.wixsite.com/website

Skip to content