8 lipca 2025 Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła oficjalne wyniki matur z sesji majowej. Okazuje się, że maturę zdało 204 115 z 255 517 zdających – co daje 80 % zdawalności. To wyraźny spadek względem 2024 roku, gdzie było to 84,1 %. Około 13% uczniów, którzy nie zaliczyli jednego z obowiązkowych egzaminów, będzie mogło przystąpić do poprawki w sierpniu. Natomiast ci, którzy nie zdali dwóch lub trzech przedmiotów – stanowiący około 7% wszystkich maturzystów – będą mogli ponownie podejść do matury dopiero w przyszłym roku.
Warunki zdania matury z poszczególnych przedmiotów
Warunki zdania egzaminu maturalnego są jasno określone przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i dotyczą zarówno egzaminów obowiązkowych, jak i dodatkowych. Aby otrzymać świadectwo dojrzałości, maturzysta musiał spełnić jednocześnie kilka warunków – nie wystarczyło zaliczyć tylko jednego egzaminu, a całościowy wynik musiał mieścić się w określonych kryteriach.
Egzaminy obowiązkowe – warunki zaliczenia
Każdy maturzysta przystępuje do trzech egzaminów pisemnych na poziomie podstawowym: z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego (najczęściej angielskiego). Aby zdać maturę, należy uzyskać co najmniej 30% punktów z każdego z tych trzech egzaminów. Nieosiągnięcie tego progu nawet w jednym z przedmiotów skutkuje niezaliczeniem matury, choć w przypadku tylko jednej niezdanej części, możliwa jest poprawka w sierpniu.
Dodatkowo każdy maturzysta przystępuje do egzaminu ustnego z języka polskiego oraz języka obcego. Tutaj również obowiązuje minimalny próg zaliczeniowy wynoszący 30%.
Egzamin z przedmiotu dodatkowego – wymóg formalny
Uczniowie muszą obowiązkowo przystąpić do jednego egzaminu pisemnego na poziomie rozszerzonym z wybranego przedmiotu, np. biologii, geografii, WOS-u, historii czy języka obcego w wersji rozszerzonej. Co ważne:
W tym przypadku nie obowiązuje próg punktowy – egzaminu nie można nie zdać. Choć wynik nie wpływa na zdanie matury jako takiej, ma ogromne znaczenie w procesie rekrutacyjnym na studia, gdzie uczelnie punktują wyniki z przedmiotów rozszerzonych.
Wyniki egzaminów obowiązkowych – szczegółowe statystyki
Wyniki egzaminów obowiązkowych pokazują wyraźne różnice w poziomie trudności poszczególnych przedmiotów oraz przygotowaniu uczniów. Najlepsze rezultaty maturzyści osiągnęli na egzaminie z języka angielskiego – zarówno pod względem średniego wyniku, jak i wysokiego poziomu zdawalności. Egzamin ten zaliczyło 93% zdających, a przeciętny wynik punktowy wyniósł aż 78%. Dla wielu uczniów była to najpewniejsza część matury, dająca szansę na uzyskanie wysokiego wyniku bez nadmiernego stresu.
W przypadku języka polskiego zdawalność oscylowała w granicach 94%, jednak średni wynik punktowy wyniósł zaledwie 59%. Taki rozkład sugeruje, że większość maturzystów spełniła wymagania formalne, ale wielu miało trudności z zadaniami wymagającymi interpretacji tekstu i konstruowania wyczerpujących, logicznych wypowiedzi. Niski średni wynik może być efektem problemów z argumentacją, nieczytaniem poleceń ze zrozumieniem lub zbyt ogólnikowym stylem wypowiedzi.
Matematyka, tradycyjnie uznawana za najbardziej wymagający przedmiot obowiązkowy, ponownie okazała się wyzwaniem. Zaliczyło ją 85 procent maturzystów, a średnia punktowa wyniosła 61 procent. Wyniki te pokazują, że choć uczniowie potrafią poradzić sobie z podstawowymi zadaniami obliczeniowymi, mają trudności z zagadnieniami wymagającymi głębszego rozumienia i zastosowania wiedzy w nietypowych kontekstach. To sygnał, że konieczne jest dalsze rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i systematycznego rozwiązywania problemów w procesie kształcenia matematycznego.
Już po maturze? Aplikuj do WSPA!Zdawalność w poszczególnych typach szkół średnich
Zdawalność matury różni się znacząco w zależności od typu szkoły średniej, co potwierdzają dane opublikowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Te rozbieżności nie są zaskoczeniem, ale warto je zinterpretować w szerszym kontekście funkcjonowania polskiego systemu oświaty.
Licea ogólnokształcące
Najwyższą zdawalność odnotowano wśród absolwentów liceów ogólnokształcących – 86% z nich zdało egzamin maturalny w maju. Uczniowie tych szkół są najczęściej ukierunkowani na kontynuację nauki na studiach wyższych, co znajduje odzwierciedlenie w ich wynikach. Programy nauczania w liceach są skonstruowane w sposób sprzyjający przygotowaniu do matury, a egzaminy próbne, rozszerzone bloki przedmiotowe oraz większy nacisk na analizę arkuszy egzaminacyjnych sprawiają, że uczniowie są bardziej świadomi struktury i wymagań matury.
Technika
W technikach zdawalność była niższa – 70% absolwentów zdało maturę w pierwszym terminie. Około 19% uczniów uzyskało prawo do poprawki w sierpniu, a 7% nie zdało wystarczająco wielu egzaminów, co oznacza konieczność ponowienia matury w roku 2026. Uczniowie tych szkół mają dodatkowe obowiązki związane z kształceniem zawodowym, co znacznie ogranicza ilość czasu, jaką mogą poświęcić na przygotowanie do matury – nie należy ich wyników interpretować wyłącznie jako słabość.
Szkoły branżowe
Tutaj wyniki były najniższe – tylko 14% absolwentów zdało egzamin maturalny w maju. Ponadto niemal 30 % uczniów ma możliwość skorzystania z egzaminu poprawkowego w sierpniu, a reszta będzie musiała ponownie przystąpić do całej matury. Uczniowie tych placówek rzadziej wybierają maturę jako główny cel edukacyjny, a przygotowanie do egzaminu odbywa się często w ograniczonym wymiarze godzin. Dodatkowo barierą może być dłuższa przerwa od nauki przedmiotów ogólnokształcących, szczególnie w przypadku osób powracających do systemu edukacji po kilkuletniej przerwie.
Ilu maturzystów podejdzie do poprawki w sierpniu 2025?
Do poprawkowej matury w sierpniu 2025 roku przystąpi około 32 371 uczniów. Są to maturzyści, którzy nie zaliczyli tylko jednego z obowiązkowych egzaminów, co uprawnia ich do podejścia do egzaminu poprawkowego. Termin ten zaplanowano na 19 i 20 sierpnia, a wyniki mają zostać ogłoszone 10 września. To ostatnia szansa na uzyskanie świadectwa dojrzałości bez konieczności powtarzania matury w przyszłym roku.